لاریجانی:

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مصوبه مجلس به معنای تایید برجام نیست گفت: این قانون می‌گوید برجام باید در چارچوب تدابیر شورای عالی امنیت ملی که مصوبات آن به تایید رهبری می‌رسد، اجرا شود

به گزارش سپیدارخبر از مهر، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در همایش نکوداشت فعالان امر به معروف که صبح امروز در برج میلاد برگزار شد، با بیان اینکه وقتی فرائض اصلی تفکر اسلامی متأسفانه در کشاکش مسائل عمومی، تعللات مختلف و فرهنگ‌های گوناگون دچار غبارگرفتگی شده است، گفت: یکی از این فرائض، امر به معروف و نهی از منکر است، فرهنگ غرب‌گرایی فردی باعث شده این فریضه که از اجتماع کشور صیانت می‌کند، به فراموشی سپرده شود.

وی افزود: بعضی از موضوعاتی که برای تفکر اسلامی جنبه رکنی دارد، رنگ باخته است، اما درباره امر به معروف و نهی از منکر آن‌قدر در سنت اسلامی توصیه شده است که شاید در امور دیگر این‌گونه نباشد.

لاریجانی با اشاره به اینکه حقیقت امر به معروف و نهی از منکر یک دستورالعمل ساده است، افزود: امر به معروف و نهی از منکر رسیدگی به وضع جامعه به طور مستمر است، اصل امر به معروف و نهی از منکر یک نوع بازرسی و محاسبه از خود و اجتماعات است.

رئیس قوه مقننه با اشاره به اینکه حد هم سرنوشتی برای امت مسلمین در این است که یک مسلمان دل در گرو مسلمانان دیگر داشته باشد، ادامه داد: نمی‌توانیم نسبت به ضجه‌ای که مردم فلسطین می‌زنند، بیخیال باشیم بعد بگوییم مسلمان هستیم، این بی‌غیرتی است. وقتی زیر چکمه صهیونیست‌ها حیثیتشان از دست می‌رود، نباید نسبت به آن بی‌خیال باشیم.

نماینده مردم قم در مجلس افزود: عده‌ای می‌گویند شما در این باره کاسه داغ‌تر از آش هستید، در حالی که این‌گونه نیست، ما نسبت به همه امت اسلامی و ملت خودمان احساس هم سرنوشتی می‌کنیم.

وی با بیان اینکه یک مستشار خارجی نمی‌آید جامعه ایران را درست کند، بلکه خودمان باید نسبت به اصلاح جامعه حساس باشیم، اظهار کرد: در تاریخ کشورهایی که نسبت به رفتار حکومت‌هایشان دچار سستی شده‌اند، ثابت شده که اشرار بر آنها حاکم شده‌اند.

لاریجانی خاطرنشان کرد: کسانی که تفکر فردگرایی را تبلیغ می‌کنند، در کشور خودشان به آن عمل نمی‌کنند، کسانی که می‌گویند حریم خصوصی به کسی مربوط نیست، نظاماتی دارند تا کسی از آن تعدی نکند، اما فردگرایی را تبلیغ می‌کنند تا کشورهای دیگر را بیخیال کرده و حساسیت آنها را از بین ببرند.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: امر به معروف و نهی از منکر خجالت‌کشیدن ندارد، فریضه‌ای مانند نماز است، اما برخی در فضای روشنفکر مآبانه فکر می‌کنند که این فریضه چیز عجیبی است.

رئیس قوه مقننه گفت: یک جامعه اگر بخواهد همبستگی داشته باشد، با اوقات تلخی و دعوا نمی‌شود؛ چند روز پیش از من در یک مجلسی حرفی را نقل کرده بودند. زنگ زدم و گفتم چرا این حرف را زدید؟ پاسخ دادند که ما این را از قول شما شنیده‌ایم. گفتم چرا از خودم سوال نکردید و شنیده‌هایتان را نقل کردید؟ این روش در جامعه ما باب شده است.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی گفت: بسیاری از مسائل کشور ما نیاز به تذکر دارد که با زبان لـَیـّن امکان‌پذیر است، باید فرد احساس کند که قصد مچ‌گیری از او ندارید؛ اگر کسی به یک زن در جامعه تعرض کند، باید به او تذکر دهیم، چون این زن، ناموس یک ملت است یا اگر کسی دزدی می‌کند باید به او تذکر دهیم.

وی افزود: اگر می‌خواهیم جامعه سالم داشته باشیم باید فریضه امر به معروف و نهی از منکر را با شرایط آن انجام دهیم.

لاریجانی ابراز امیدواری کرد: این حرکت امر به معروف و نهی از منکر که با نیت خیر است، مورد توجه خدا قرار گرفته و یکسال آینده عاملان آن عملکرد خود را ارزیابی کنند تا جامعه را به صیانت بیشتر کشانده و به مردم القاء کنند که قصد خیر داشته و خیرخواه آنها هستند.

براساس این گزارش در حاشیه مراسم یکی از میهمانان خطاب به علی لاریجانی با انتقاد از عملکرد مجلس در بررسی طرح برجام، مجلس را فرمایشی خواند و از عدم اجازه هیات رئیسه مجلس برای طرح پیشنهادات نمایندگان انتقاد کرد.

لاریجانی در پاسخ به وی گفت: متشکرم از این تذکر شما، این خودش یک امر به معروف است، اما توصیه می‌کنم که از کلمه مجلس فرمایشی استفاده نکنید، خوب بود این کلمه را نمی‌گفتید، در امر به معروف و نهی از منکر تیز حرف نزنید، چون تاثیر آن کم می‌شود.

وی افزود: مسئله برجام در کشور در قالب مذاکرات سه سال طول کشید، یک سال در دولت قبل و دو سال در دولت فعلی؛ بنابراین مذاکرات با چشم‌بینا پیش می‌رفت، هر وقت هم مذاکره‌ای انجام می شد گزارش آن ارائه شده و مشکلات برطرف می‌شد، پس این امر فوری نبود.

لاریجانی تصریح کرد: شورای عالی امنیت ملی و شوراهای دیگر در ذیل آن درگیر بررسی و انجام کار بودند و در مجلس هم توضیحاتی از سوی وزیر ارائه می‌شد، آخر کار هم توافقی صورت گرفت که چارچوب‌هایی داشت.

رئیس مجلس ادامه داد: در این فضا یک نظر وجود داشت که می‌گفت این سند به ضرر کشور است و باید رد شود، اما رد کردن این نظر برای کشور تبعاتی داشت که این دوستان پاسخی به آن نمی‌دادند.

وی افزود: نظر دیگری هم می‌گفت این سند خوب است و تماما باید اجرا شود، اما نظر دیگر این بود که این سند باید در چارچوب دیگری لحاظ شود تا قابل اجرا باشد.

رئیس مجلس با بیان اینکه نظر سوم، نظری قوی‌تری بود که می‌گفت نمی‌خواهیم برجام را رد کرده که برای کشور تبعات داشته باشد و ضمنا نمی‌خواهیم با قرائت آمریکایی‌ها آن را قبول کنیم، ادامه داد: در مجامع مختلف به خصوص شورای عالی امنیت ملی بحث‌های متعددی صورت گرفت، عده‌ای می‌گفتند باید شورای عالی امنیت ملی تکلیف را روشن کند، اما نظر ما این بود که باید به مجلس آمده تا ضوابطی برای آن تعیین شده و به قانون تبدیل شود.

لاریجانی افزود: در شورای عالی امنیت ملی بحث کردم و گفتم که لازمه اجرای این سند، آمدن به مجلس است.

وی گفت: رهبری هم علنا فرمودند که باید به مجلس بیاید، در چنین شرایطی اگر تصمیم مجلس تنها گزارش است که نمی‌توان گفت تعیین تکلیف کرده، پس باید یک قانون تصویب می‌شد تا اگر قرار بود که برجام اجرایی شود، در چارچوب این قانون باشد.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: اگر ما همراه این گزارش یک قانون نداشتیم، مجلس ما یک مجلس منفعل بود. از طرف دیگر ۲۶ مهر باید دولتها تصمیم می‌گرفتند و ما فرصتی نداشتیم که قانون تهیه کنیم. باید از قبل تمهیدی می‌شد؛ قانون مالیات یا تعرفه گمرک نبود، بلکه با سرنوشت یک ملت سر و کار داشت.

نمی شد فقط یک کمیسیون در مورد برجام تصمیم‌گیری کند

لاریجانی ادامه داد: قطعنامه شورای امنیت که در یک ربع تصویب شد کار ۳-۲ سال پیش بود و از مدتها قبل بر روی آن اندیشیده بودند، بنابراین این بحث هم باید در کلان کشور مورد بررسی قرار می‌گرفت، نمی‌توانست فقط یک کمیسیون در مورد آن تصمیم‌گیری کند.

رئیس مجلس اظهار داشت: چهار قانون در مجلس درباره مسئله هسته‌ای داشتیم که هیچ کدام بدون هماهنگی با کلان کشور نبود.

وی با اشاره به اینکه این پرونده من نیست، پرونده رهبری است، گفت: مسائلی که به امنیت ملی و کلان کشور مربوط است باید در سطح کلان بررسی شود؛ در کشورهای دیگر هم همین‌طور است.

رئیس مجلس گفت: درباره این مسئله از قبل هماهنگی صورت گرفته بود، یکی در شورای عالی امنیت ملی که اذن داشت و از خود کاری انجام نداده و یکی هم در درون مجلس که آراء و فراکسیون‌های مختلف در آن اظهارنظر می‌کنند.

لاریجانی افزود: اگر این طرح در صحن بررسی می‌شد خام بود، خاصیت فراکسیون‌ها این است که موضوعات این چنینی را بررسی کنند.

وی تاکید کرد: حرف‌هایی که در این باره در جامعه زده می‌شود، خلاف واقع است، هماهنگی در این‌باره صورت گرفته بود، ما این هماهنگی را به نحو تام انجام دادیم.

لاریجانی ادامه داد: در مجلس طرفین را دعوت کردیم، از هر فراکسیون سه نفر انتخاب شده و در جلسات متعدد به توافقاتی رسیدند. جلسه پایانی آنها با حضور من بود، ابتدا تا انتهای طرح را مرور کردیم، اصلاحاتی لازم بود که آن را قبول کردیم، حتی متن ماده واحده را عوض کردیم، توافق شد و قرار شد همه آن را امضا کنیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: مسئله این بود که گزارش کمیسیون قبل از طرح قرائت شود، این را هم قبول کردیم که اول گزارش کمیسیون خوانده شود، گزارش خوانده شد و فوریت طرح را به رای گذاشتیم؛ توافق کرده بودیم که دو فوریت آن رای بیاورد، اما رای نیاورد.

وی افزود: یکی از مسائل مهم در این شرایط، وفای به قول است، اما برخی به قول خود وفا نکردند؛ ما توافق کرده بودیم و رهبری هم فرموده بودند که در مسئله هسته‌ای اختلاف نکنید.

رئیس قوه مقننه ادامه داد: باید تلاش می‌کردیم که به وفاق برسیم، اگر دو فوریت طرح رای می‌آورد، روز بعد از آن در مجلس بررسی می‌شد.

لاریجانی با اشاره به اینکه اشکالی ندارد که مجلس فعال باشد و نظرات مختلف مطرح شود، افزود: نباید با ادبیاتی که جنجال به پا می‌کند، صحبت کرد که از این مسئله سوء‌استفاده شود.

وی گفت: بعد از چهار ساعت بحث مفصل، نمایندگان رای دادند، برخی آقایان که زمانی فشار می‌آوردند باید برجام در مجلس بررسی شود، به من می‌گفتند چه لزومی دارد مجلس تصویب کند، اینها همین امروز هم گله می‌کنند.

لاریجانی گفت: طرح رای آورد و وقتی رای آورد یعنی اصل ماده واحده رای آورده است، جلسات متعددی در دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی برای هماهنگی همه فراکسیون‌ها برگزار شد و نتیجه جلسات با دو فراکسیون ۴ اصلاح در طرح بود تا کلیت نظام پشت این قانون قرار گیرد.

رئیس مجلس تصریح کرد: جلسه سه‌شنبه آقایان نماینده فراکسیون‌ها آمدند و گفتند ما این ۴ پیشنهاد را می‌خواهیم که در صحن علنی مجلس مطرح شود، ۴ پیشنهاد رای آورد.

وی ادامه داد: باید همه به حرف‌هایی که زدیم عمل کنیم، این همه سر و صدا ندارد، من به عنوان رئیس مجلس وظیفه داشتم کاری کنم که اختلاف ایجاد نشود، وظیفه‌ام را انجام دادم اما عده‌ای طور دیگری عمل کردند.

لاریجانی گفت: این قانون نمی‌گوید ما برجام را تایید کردیم که عین آن عمل شود، بلکه می‌گوید برجام باید در چارچوب تدابیر شورای عالی امنیت ملی که مصوبات آن به تایید رهبری می‌رسد، اجرا شود.

طرف مقابل در اجرای تعهداتش تعلل کند، برجام زمین می ماند

لاریجانی با اشاره به اینکه همه مسائل، مسائل داخلی نیست و باید ببینیم که خارج از کشور چه اتفاقاتی می‌افتد، گفت: خطری وجود داشت که غرب، تحریم‌ها را برندارد. به قول آقای صالحی اگر غرب دبه درمی‌آورد و تحریم‌ها را برنمی‌داشت تکلیف چه بود؛ ما قید کردیم که اگر تحریم‌ها لغو نشد یا در انجام آن قصور داشته یا به بهانه دیگر تحریم‌ها را احیا کنند، باید برجام متوقف شده و کارخانه ۱۹۳هزار سو غنی‌سازی ظرف مدت دو سال ساخته شود؛ طرف ما باید بداند اگر در اجرای کار تعلل کرده، برجام زمین می‌ماند.

توقف برجام با تهدید نظامی

وی افزود: در این طرح قید کردیم اگر بگویند به ایران حمله نظامی می‌کنیم، برجام باید متوقف شده و عمل متناسب با آن توسط شورای عالی امنیت ملی تصویب شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: ما قید کردیم که بازرسی‌ها باید تابع قوانین باشد و حق نظارت از مراکز نظامی و اسرار ما را ندارند؛ مگر با نظر رهبر انقلاب باشد و اگر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اسرار نظامی ایران را برملاء کرده، سطح همکاری ما با آژانس کاهش می‌یابد.

لاریجانی تصریح کرد: در شرایط فعلی که تست موشکی انجام دادیم، هر چه حرف بی‌ربط بزنند، استماع نمی‌کنیم.

می‌دانم کجا باید ایستادگی شود

وی با بیان اینکه من نفع شخصی در این قضیه ندارم، گفت: برای وضع اقتصاد نگرانی وجود دارد. من آدم کم‌اطلاعی از وضع هسته‌ای نیستم، می‌دانم کجا باید ایستادگی شود. فکر می‌کنم چفت و بست‌هایی را که لازم است، انجام دادیم.

رئیس قوه مقننه خاطرنشان کرد: برخی به تعهدات خود عمل نکردند که حتما پیش خدای خود پاسخی دارند.



m-r-r@mailfa.org :به ایمیل عکس، مطالب و ...... بفرستید عضو شوید جایزه ببرید .

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








دسته بندی :  ,   , 
برچسب ها :